maanantai 16. tammikuuta 2017

Uusi vuosi, uudet kujeet

Luvatako uuden vuoden lupauksia vai pyrkiäkö ihan muuten vain arjessaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin? Niin, että vuoden päätteeksi kaikki saatu olisi vain plussaa. Tällaista olen viime aikoina pohdiskellut. Ja koska aiempien vuosien lupaukset ovat osoittautuneet auttamattomasti kestämättömiksi, olen päätynyt jälkimmäiseen, eli kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tavoitteluun. 

Hyvinvointihan merkitsee jokaiselle aivan erilaisia asioita, eikä sen sinänsä tarvitse olla yksiselitteinen päämäärä kenellekään. Tähän alle listaan kuitenkin muutamia asioita, joista itse saan voimaa kevään koitoksiin ja paremman elämänlaadun tavoitteluun. 

1. Konmari -ajattelu. Eli kodintavaroiden karsiminen säännöllisesti yksinkertaisella tavalla: Tuottaako asia/esine minulle iloa? 

2. Bullet journailu. Tässä linkki blogiin, jossa uudenlaisen kalenteroinnin ihanuus on avattu hyvin. 

3. Uudet harrastukset, kuten virkkaaminen isolla koukulla ja kuntoilu sisällä ja ulkona. Vinkki: Ulkoillessa kannattaa hyödyntää kaupungin tai kunnan tarjoamia ulkoliikuntapuistoja. Voit tehdä niissä pitkälti samanlaisia treenejä, kuin tekisit salilla. Laitteet ovat vain erilaiset. 

4. Meditointi. Harjoittelu kannattaa aloittaa yksinkertaisilla harjoitteilla (5-10min.), joita voi löytää ihan YouTubesta. Keskeistä ei ole niinkään harjoitteen pituus, vaan se että tietoista ajattelua harjoittaisi säännöllisesti, mieluiten kerran päivässä.  




Valoisia talvipäiviä jokaiselle lukijalle! 


<3 : Liisa

lauantai 24. joulukuuta 2016

Mikä avuksi jouluahdinkoon?

Joulunaika on useimmille rentouttavaa yhdessäolon aikaa, josta koko perheen kanssa nautitaan yhdessä. On myös varjopuoli - perheet joissa on huoli yhteisestä hyvinvoinnista tai hyvinvointia varjostavat esimerkiksi päihdeongelmat. On myös ihmisiä, jotka ovat jouluna yksinäisempiä kuin koskaan.

Mitä jos jouluna ei olekaan onnellinen?

Ajattelisin, että jokainen voi tilanteestaan huolimatta saada joulusta itselleen jotain hyvää. Sinä joka olet yksin tai allapäin,
tee itsellesi arvostava teko: Tee jotain, mistä nautit. Vaikka juuri nyt ei tuntuisi hyvältä, voit muistaa tekemiäsi asioita ehkä myöhemmin lämmöllä. Listaan tähän alle esimerkkeinä omia mielihyvän kohteita.

  1. Lempiruoka
  2. Sisustuskynttilät
  3. Hiihtäminen ja uiminen
  4. Värityskirjat
  5. Kahvi ja suklaa
  6. Pitkät yöunet
  7. Laulaminen ja soittaminen
  8. Kävely talvisessa rantamaisemassa
  9. Hyvä kirja




Tässä  myös ohjeet hyggeilyn aloittamisen. “Hygge” on tanskalainen termi sille, mitä yllä kirjoitin: Rennolle oleskelulle talven synkimpään aikaan.

Oikein hyvää joulua kaikille! 

<3 : Liisa

sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Kaamoksen kauneus ja uuvuttavuus

Talvi.

Suomessa kyseinen ajanjakso kestää muiden maiden mittapuulla aivan liian kauan (ellei verrata Svalbardiin ja muihin ikuisen talven maihin). Myös suomalaisten suusta kuulee usein että talvi kestää liian kauan. Ei välttämättä se kylmyys mutta se pimeys. Tuo hemmetin pimeys ja sen tuoma uneliaisuus, väsymys, inspiraation puute jne.

Itse rakastan talvea. Kesällä talven tulemisen ajatteleminen ahdistaa (koska kuka nyt ei nauti valoisuudesta?) mutta syksyn kääntyessä talveen ajatus uudesta vuodenajasta lohduttaa. Talvi tuntuu minun mielestäni päiväuniajalta. Ajalta jolloin voi yrittää ladata akkuja, nauttia sen ajan tuomasta rauhasta. Luontokin ottaa lepoa ja talven hiljaisuudesa on aivan erilaista kauneutta kuin kesän tai muiden vuodenaikojen hiljaisuudessa. Myös talviaikaan kuuluvat juhlapäivät ovat suurimpia suosikkejani (joulu <3).

Pimeyden tuoma väsymys on kuitenkin hankala asia. Siksipä aion listata alle muutamia vinkkejä, joita itse toteutan ja jotka auttavat virkeystilan säilymiseen.

1. Vitamiinit. Joka päivä on hyvä nappailla multivitamiineja mutta erityistä huomiota pitää antaa D-vitamiinille.

2. Päiväunet. Jos väsyttää, ota torkut! Muista kuitenkin että pitkät päiväunet (yli 1h kestävät) aiheuttavat vain lisää väsymystä koska saatat vaipua tuona aikana syvään uneen. Itse vedän usein ns. voimatorkkuja joka tarkoittaa sitä että menen pitkälleni, laitan kellon soimaan 10-30min päästä soimaan ja suljen silmäni. Pelkkä hetken lepo virkistää jo vaikka et vaipuisikaan syvään uneen.

3. Urheileminen. Ei kuitenkaan tarvitse olla salihullu tai voimannostaja, ajoittainen liikkuminenkin auttaa jo hyvinvointiin. Käy pienillä kävelyillä (valoisaan aikaan jos mahdollista), venyttele kotona, käy tanssimassa, mitä vain.

Muista myös hyvä ruoka ja lepo. Kaamosaikaan on osattava olla itselleen armollinen; meille ei täysin biologisistakaan syistä ole yhtä paljon energiaa ja voimavaroja kuin valoisaan vuodenaikaan.

Nautitaan siis talvesta ja sen tuomista hyvistä asioista pimeydestä huolimatta. Pidä huolta ja helli itseäsi, olet sen ansainnut!

Ps. Vuodenaikaan sopiva albumi Gregory Porterilta:

spotify:album:6cjMoruJCG0xsP8yv8ykg2