perjantai 23. syyskuuta 2016

Miten ottaa iisimmin?

Tänään ajoin pyörällä päin tolppaa. Se sai minut pohtimaan isompaa kysymystä siitä, miten ihmisellä voi olla sellainen keskittymiskyky, ettei huomaa edessään olevaa huomattavan suurta esinettä tai asiaa? Sehän voisi selittyä jollakin keskittymiskyvyn häiriöllä, mutta minulla taustatekijänä on jatkuva kiireisyys. 

Kiire on illuusio, sanoi autokoulun opettajani aikanaan ja uskon sen pitävän hyvin paikkaansa. Itse asiassa kiirettä ei ole, jos emme itse suostu olemaan kiireisiä. Kyse on asenteesta ja omasta suhtautumisesta ympäröiviin stressi- ja kuormitustekijöihin. 

Luin hiljattain downshiftaamisesta eli niin sanotusta leppoistamisesta. Sen vaikutuksista yhteiskuntaan tiedetään vielä vähän, mutta ajatuksen tasolla se kuulostaa aivan mahtavalta. Kyseessä on elämänasenne, jonka tarkoituksena on parantaa elämänlaatua vähentämällä työntekoa ja kulutusta. Perusasioiden toimivuus toisi enemmän turvallisuuden tunnetta ja pohjan mielenrauhalle. Voit lukea lisää esimerkiksi täältä: 


Miksi toisaalta muuttaa koko elämäntyyliä hitaammaksi, kun sen voi tehdä myös arjessa pienillä teoilla... Eli mikäli stressi ja kiire ei ole vältettävissä, ihminen voi kuitenkin muuttaa suhtautumistapaansa niihin. Ymmärtämällä, että kyse on väliaikaisesta paineesta ja pitämällä arjessa kiinni pienistä helpoista hetkistä, jolloin voi hengähtää. Tauottamalla paineistettua aikaa ja pitämällä huolen lepäämisestä kiireisen ajan lomassa ja sen ulkopuolella. Näin voi säästää aivan huimasti energiaa! :)



Ihania ja rentoja syyspäiviä toivotellen,

Liisa


tiistai 13. syyskuuta 2016

Valoja päälle!

Me suomalaiset olemme kuulemma surkeita small talkissa. Mutta vuodenaikojen ja tapahtumien (kuten sään...) mukaan kiertävien lentävien lauseiden viljelemisessä olemme kyllä mestareita. Kun taas on maanantai, perjantai, on upee päivä ja kylläpä ne lapset kasvaa. Ajasta ja paikasta riippumatta päivitellään samat asiat pelottavan samalla nuotilla. Latelemme tosiasioita herättääksemme pienen keskustelunpoikasen, tai ollaksemme kohteliaita. Se sekä ärsyttää että huvittaa.
Ja nyt on tullut aika päivitellä syksyä. 

Hämärän tullessa yhä aikaisemmin on alkanut "kylläpäs on iltaisin jo pimeää" -toivotuksia tulla tasaiseen tahtiin. Monia harmittaa, mutta tottahan se on.



Syksyyn tulee helposti lähdettyä aika negatiivisella asenteella. Ehkä siksi, että siihen rysähtää aika monta muutosta yhtä aikaa: lomat loppuvat ja arki alkaa, luonto alkaa valmistautua talvea varten ja "kylläpäs on iltaisin jo pimeää" -kausi alkaa.

Pimeään liitetään siihenkin paljon negatiivista ja kyllähän se totta vie syö vireyttämme. Luontaisesta vaistosta pimeään suhtaudutaan epäilevästi, voihan siellä piillä mitä vaaroja vaan.



Valolla puolestaan on tarjottavana meillä mittavasti terveyttä edistäviä vaikutuksia: Saamme (tai ainakin epätoivoisesti yritämme saada) päivänvalosta D-vitamiinia, pysymme pirteinä ja kaikki näyttää kauniimmalta valossa. Valohoidolla on hyviä vaikutuksia atopiasta masennukseen. Valon ja pimeän tasapaino säätelee vireystilaamme, jolloin saamme riittävän unen ja muistamme välillä myös herätä. Joillakin pohjoisen pimeät kaudet hankaloittavat olemista; kaamosmasennus ei ole mikään kasku ja biologinen kello voi hämääntyä hämärästä. Mutta voisiko pimeän tuloon varautua jotenkin? Saisiko kesän kirkkautta purkitettua talven varalle?

Kirkasvalolamput ja -herätyskellot ovat olleet jonkin aikaa joulun hittituote. Vasta äskettäin luin jostain, että se kannattaa kaivaa esiin jo nyt. Olen itse kirkasvalossa muutamina vuosina syksyt talvet paistatellut ja kyllä se piristää. Ohjeet kannattaa kyllä lukea tarkkaan, ettei tule päänsärkyä. 

Ulkoilu hyvän sään aikaan virkistää. Koulussa ei kuulkaa kiusallaan laiteta oppilaita välillä pihalle. Syksyllä on tarjottavanaan kaunista värimaailmaa ja raikkaita tuulia.  

Kynttilöillä ja koristevaloilla sisustaa ja valaisee kätevästi. Olen aina ollut kiinnostunut estetiikan ja viihtyisyyden vaikutuksesta hyvinvointiin ja kyllähän totta vie ne kynttilät tuovat iloa iltoihin. 

Tärkeää on myös kotoisa olo. Ei kannata jäädä piehtaroimaan pimeänahdistukseen, kun olonsa voi tehdä melkoisen mukavaksi ja tunnelmalliseksi. Esimerkiksi alla olevassa kuvassa elettiin aikamoisen myrskyisää myöhäisiltaa, mutta ledivaloketjulla, purnukalla, vilteillä ja kahdella annoksella kotitekoista jääteetä saimme oman kodin parvekkeellä aika rentouttavat treffit aikaisiksi. ;)



Eli kyllä, jo kuten ihan kuvastakin näkyy, valoa saa purkitettua pahan päivän varalle. Tavallaan. Se valo ei tosin ajastimella meillä syty, vaan se löytyy ihan omasta itsestä. Purkkiin on syytä taltioita myös hippunen hyvää asennetta ja luovuutta. Yksikään sateinen syysilta tuskin lyhenee mököttämällä. Kannattaa mieluummin käydä kynttiläkaupoilla. Ja ulkoilemassa. Pitäkää valot päällä!

 

Olen Sanna, kirjoitan ensimmäistä kertaa tähän blogiin. Työskentelen tällä hetkellä nuorisotyöntekijänä ja olen aivan mahdottoman hulvaton piirtäjä, kuten huomaatte. :D

maanantai 5. syyskuuta 2016

Valitse aina parempi versio

Menestyminen on yksi suurimmista päämääristä minne jokainen meistä tähtää elämässä. Tänä päivänä keskitymme kovasti teknologiaan ja sen kehitykseen, mikä auttaa tietysti kehittämään myös meidän tulevaisuutta.
Mutta koska kaikki mitä olemme tehneet tähän asti ovat ajatustemme tuotantoa, mielemme on yksi tärkeimmistä työvälineistä saavuttaa sitä mitä haluamme. Kaikki mitä ajattelet, sanot, teet, riippuu siitä joka päättää, eli sinusta. Päätöksemme ovat kaiken alku ja kun keskitymme tähän hetkeen valitsemalla aina paremman version itsestämme tilanteesta riippumatta, saavutamme paljon enemmän. Sen takia nämä kolme perus periaatetta on aina hyvä muistaa:  
  1. Valitse aina mitä haluaisit myös itsellesi
    Olkoon se toisen kohtelu tai reagointi eri tilanteissa, kaikki mitä valitset tässä ja nyt peilautuu takaisin elämääsi jossain muodossa. Karma on hyvin tuttu meille monelle, mutta todellisuudessa se mitä valitsemme – myös ajatukset ja sanat – eivät tule takaisin aina sinä hetkenä tai samanlaisena. Tämän takia päädymme esimerkiksi katkerina ajattelemaan “miksi minun pitäisi auttaa toista, kun siitä ei ole koskaan mitään hyötyä minulle?”. Olet se joka luo elämää ympärillesi ja olet myös vastuussa siitä mitä valitset, joten muuttamalla hyvät ajatukset teoiksi ilman korkeita odotuksia vaikuttavat elämänlaatuun.

  1. Älä tuomitse
    Ajaudumme helposti tähän tapaan, mikä usein tekee meistä hyvin itsekkäitä. Sen sijaan että yrittäisimme kehittää omaa ja yhteistä elämää, keskitymme vain niihin asioihin mitkä erottavat meitä ja luovat ristiriitoja. Olemme kaikki erilaisia jotta voisimme oppia hyväksymisen ja jokainen haluaa tietenkin olla hyväksytty omana itsenään. Kun arvostamme erilaisuutta emmekä tuomitse sitä, koemme vapautta ja sen tuomia etuja.

  2. Älä takerru negatiivisiin asioihin
    Päivittäin kuulemme ja luemme valtavasti ajatuksia sekä mielipiteitä, joista suurin lähde on media. Tänä päivänä monessa media kanavassa ilmenee vihaa ja pelkoa, mikä voi myös vaikuttaa mieltämme. Tässä mielentilassa luomme rajoitteita ja olemme epätietoisia itsestämme sekä tästä hetkestä. Koemme meihin kohdistuvan tuomitsemisen silloin hyvin henkilökohtaisesti, sillä hyväksymme mitä toinen ajattelee meistä. Tiedät kuka olet, joten älä anna kenenkään mielipiteiden vaikuttaa mielentilaasi. Päästä irti kaikesta negatiivisesta, koska ne eivät tue sinua tai tulevaisuuttasi.

    Meillä jokaisella on vapaus valita mitä ajattelemme. Nämä kolme periaatetta ovat vieneet minua paljon lähemmäksi sitä mitä haluan saavuttaa. Joskus eteeni on tullut tilanteita, jolloin niiden noudattaminen on tuntunut hyvin vaikealta, mutta negatiivisuus tarvitsee aina positiivisuutta mielen tasapainoksi. Kun keskitymme siihen mikä innostaa meitä kaikkein eniten tässä hetkessä, luomme paljon miellyttävämpiä kokemuksia ja samalla kehitämme myös parempaa tulevaisuutta.



Itsetuntemus on kaiken viisauden alku” –Aristotle
 Aurinkoista syksyä! -Sini